Efekt AHA!

Napisałam artykuł do magazynu Efekt AHA! Tytuł artykułu to Efektywność na 100%.

Efekt AHA! to magazyn utworzony przez Fundację Columbus, ten numer porusza temat nawyków.

Efektywność na 100%

Czym jest efektywność i co ma wspólnego z zarządzaniem sobą?

Efektywność osobista to po prostu najlepszy wynik naszych działań przy jak najmniejszej ilości energii oraz czasu, jaki na to poświęcamy, a przy tym zachowanie balansu życiowego. W takim razie, co ma wspólnego z zarządzaniem sobą? Na czym ono polega.

Przedstawię Tobie to na przykładzie. Weźmy przygotowanie posiłków. Jeśli odpowiednio zaplanujemy, czyli np. dzień wcześniej ustalisz sobie menu na następne 2 dni jesteś w stanie wykonać listę potrzebnych zakupów. Odpowiednie rozdysponowanie poszczególnych składników pozwoli Ci na zrobienie kilku posiłków przy jednej wizycie w kuchni. Oczywiście będzie ona dłuższa niż zrobienie samego śniadania, ale dzięki poświęceniu jednorazowo 2h w kuchni jesteś w stanie zyskać w ciągu kolejnych 2 dni ok 4h więcej na inne swoje sprawy zakładając przy tym, że zrobienie każdego z 4 posiłków w ciągu dnia zajmuje Ci ok. 30 minut. Ponieważ nie musisz wchodzić ponownie w proces gotowania, czyli co zrobię, muszę to kupić, trzeba wystawić wszystkie produkty i sprzęt do przygotowania jednego posiłku, do tego samo przyrządzenie, a później jeszcze zjedzenie posiłku zazwyczaj w biegu, bo nie ma czasu na uważne skupienie się na nim.

Otóż w świadomy sposób oceniasz swoje możliwości takie jak: czas, emocje, wysiłek, stres, czynnościami, jakie należy podjąć, stopień zaangażowania oraz ocenianie zysków i strat z podjętych działań. Jedno z drugim jest czymś nierozerwalnym. Cały czas zarządzasz sobą pytanie czy jest to efektywne zarządzanie?

Zwiększenie swojej samoświadomości pomaga w lepszym planowaniu samego siebie i swoich procesów. Zarządzanie sobą pomaga uzyskać kontrolę nad własnym życiem. Dzięki temu Twój dzień staje się bardziej zaplanowany, a przede wszystkim przemyślany. Przestajesz się poruszać po omacku, dzięki czemu wiesz, jaki masz cel i co chcesz osiągnąć każdego dnia. Masz wpływ na to, co robisz, a czas jest walutą bez zwrotu.

Jak radzić sobie z niechcemisiami?

Każdy z nas ma takie dni, kiedy stado niechcemisiów zaczyna nas atakować. Szeptają cicho do ucha, żeby odłożyć to, co robimy i skupić się na przyjemniejszych rzeczach. Jeśli pojawiają się takie sygnały ze strony Twojej głowy najprawdopodobniej dostajesz informację o nieuzupełnionych zasobach psychoenergetycznych lub nieprawidłowym dbaniu o swoje żywienie. Jak to mówią z pustego to i Salomon nie naleje. Dlatego warto o nie zadbać każdego dnia. Miej czas na wyciszenie swoich myśli. Uprawiaj aktywność fizyczną, która sprawia, że czujesz się dobrze. Biegaj, tańcz, boksuj, pływaj, idź na rowerze, przejdź się na jakieś zajęcia grupowe zorganizowane np. na jogę lub po prostu wyjdź na dłuższy spacer. Słuchaj muzyki lub podcastów, czytaj książki. Odetnij się od niebieskiego światła w laptopie, telefonie czy telewizji, które wpływa na cały Twój organizm. Daj sobie czas na regenerację w czasie snu przez te 8h. Jeśli jesteś już w kryzysowej sytuacji po prostu zrób sobie 10 minutową drzemkę.

Jako ciekawostkę powiem Ci o naukowcach, którzy odkryli, że 10-minutowa drzemka jest bardziej korzystna niż dłuższe drzemki wynoszące 20 i 30 min w bezpośrednich i opóźnionych czasach testowania, chociaż wykazano, że wszystkie trzy długości drzemki są korzystne.

(Benefits of napping in healthy adults: impact of nap length, time of day, age, and experience with napping ,Catherine E. Milner Kimberly A., 2009)

Przepis na efektywne zarządzanie sobą w czasie

  • Jasno określ swoje cele. Wieczorem napisz najlepiej w wersji papierowej, co chcesz zrobić następnego dnia. Wybierz 3 najważniejsze rzeczy do zrealizowania. Resztę potraktuj, jako uzupełnienie dnia i swoich możliwości. Możesz dla ułatwienia wybrać sobie 3 kategorie z których składa się Twój dzień np. praca, zajęcia domowe, jedzenie czy sprawy do załatwienia.
  • Działaj wg planu. Zacznij działać zanim pojawi się automatyczne myślenie. Nie pozwalaj sobie na to, żeby mieć czas na rozmyślania, dlaczego nie chce Ci się tego robić. Po prostu to zrób bez analizowania.
  • Pełna koncentracja. Odetnij się od wszystkich rozpraszaczy. Uwierz mi, że social media zabierają większą część Twojej produktywności. Określ sobie czas do wykonania czynności z listy i poświęć na to np. godzinę. Ustaw budzik i skoncentruj się na tej czynności dokładnie przez 60 min.

    Ciekawostka: wiesz, że 30% Twojej uwagi zostaje po prostu zmarnowane przez chwilę "przyjemności" przewijania palcem tablicy? Dalej myślisz, że warto to robić? Jeśli masz z tym problem włącz blokady na strony w wybranych godzinach.
  • Przypominaj i uzupełniaj swój plan działania. W ciągu dnia miej ze sobą swoją magiczną kartkę i skreślaj wszystkie rzeczy, które zrobiłeś w ciągu tego dnia. Pamiętaj, że zawsze możesz dopisać nowe bieżące rzeczy, które się pojawiły i zostały ukończone. Da Ci to poczucie porządku i świadomości ile jeszcze rzeczy powinieneś wykonać.
  • Nie zapomnij o nagrodzie! Jeśli udało Ci się zrealizować najważniejsze punkty nie zapomnij, żeby nagrodzić siebie poczuciem spełnienia i małą godzinną przyjemnością w postaci np. wyjścia na spacer, czytania książki, odcinka serialu, spotkaniem ze znajomymi lub rozmową przez telefon, pograniem w ulubioną grę.

"Mów do mnie ładnie"- czyli jak rozmawiać z samym sobą?

Pamiętaj, że na zdrowie składa się zdrowie psychiczne i fizyczne. To właśnie te pierwsze ma znaczący wpływ na te drugie. Jak myślisz, kto jest z Tobą od początku do końca Twojego życia? Kto w wystarczający sposób zadba o Twoje ciało, ducha i głowę...

Cały artykuł znajdziesz w darmowej wersji elektronicznej magazynu Efekt AHA! Strona 76.